Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt – Dale Carnegie

9200000011708119Door: Luus

Dale Carnegie was een schrijver, spreker en ontwikkelaar van cursussen in zelfverbetering, verkoop, bedrijfstraining en openbaar spreken. Dit boek baseerde hij op de cursussen die hij gaf en de verhalen van cursisten.

In het begin van het boek vertelt Dale, dat als je écht wil veranderen en iets aan dit boek wil hebben, je het boek als je nieuwe bijbel moet zien. Neem het overal mee naartoe, lees het meer dan één keer en probeer alles uit in de praktijk na elk hoofdstuk. Hij helpt je acht dingen te verwezenlijken: stoppen met denken in een kringetje en nieuwe gedachten ontwikkelen, probleemloos nieuwe vrienden maken, je populariteit vergroten, andere mensen tot jouw standpunt bekeren, vergroten van je invloed, opvangen van klachten en je relaties plezierig houden, jezelf ontwikkelen tot een vlotte prater en het enthousiasmeren van medewerkers.

De basistechnieken van deel 1 zijn bijvoorbeeld: stel oprecht belang in anderen, lach, een naam is het belangrijkste voor een persoon, wees een aandachtige luisteraar, praat over dingen die de belangstelling hebben van je gesprekspartner en geef de ander het gevoel dat hij belangrijk is.

Je kunt een mens niets leren; je kunt hem hoogstens helpen het in zichzelf te vinden.

Wat vond ik van het boek?
Dit boek verscheen voor het eerst in 1936 en is sindsdien een wereldwijde bestseller geworden met meer dan 15 miljoen verkochte exemplaren. Volgens mij heb ik nog nooit een boek gelezen dat zo populair is, dus je kunt je wel voorstellen dat ik erg benieuwd was om het te lezen!

Dale heeft dit boek geschreven omdat hij tijdens zijn cursussen merkte dat mensen behoefte hadden aan oefening in de dagelijkse omgang met andere mensen, zowel in het zakendoen als het gewone leven. Ieder hoofdstuk begint met een (of een aantal) verhalen die uitleggen hoe een techniek in de praktijk werkt. Verhalen over onder andere Mark Twain, Al Capone en Lincoln. Maar ook ervaringen van zijn cursisten, die een van zijn cursussen gevolgd hebben en vertellen over de veranderingen in hun leven. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met de essentie van de tekst, het grondbeginsel.

Als je de grondbeginselen zo leest (bijvoorbeeld: laat je waardering blijken, eerlijk en oprecht), dan denk je.. ‘Ja, dat is zo voor de hand liggend’. Maar doe je het ook echt? Na het lezen van de verhalen en ervaringen lees je wat voor effect een klein gebaar kan hebben op anderen. En dat is precies wat Dale je probeert te leren. Het zijn niet eens de grootste aanpassingen in je leven, maar net dat ene zinnetje kan een immens verschil maken in je relaties. Mijn kijk op de omgang met anderen is verbreed en de technieken uit het boek zal ik zeker in mijn achterhoofd houden. Mensen beïnvloeden (of misschien beter gezegd, jouw kant van de situatie in laten zien en overtuigen) is goed toepasbaar in het zakenleven.

Dit boek geeft je nieuwe tafelmanieren, maar dan voor de omgang met anderen. Wil je relaties beter laten verlopen of nieuwe vrienden maken? Je gewaardeerd en belangrijk voelen? Of een betere relatie met klanten? Dan is dit echt het boek voor jou!

Enthousiast geworden? Koop het boek voor €21,95 of het ebook voor €14,99 bij bol.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *